CAPA

Aktioner, der løser problemer

CAPA står for Corrective Action and Preventive Action, som er de handlinger, der udføres for at løse fejl og kvalitetsbrist. Efter kurset forstår du at planlægge CAPA, så du sikrer opfølgning og forbedringer i produktets livscyklus.

CAPA er et uvurderligt redskab i jeres kvalitetssystem til at løse fejl, problemer og kvalitetsbrister. På kurset hører du nærmere om, hvorfor det er vigtigt at iværksætte effektive opfølgninger, når produktkritiske afvigelser, reklamationer og påtaler skal håndteres og elimineres.

 

Du får forståelse for værdien af CAPA og betydningen for kvalitetssystemet. Du får mulighed for at afprøve forskellige metoder til at iværksætte CAPA’er samt være med til at vurdere, hvilken løsning der er bedst i forhold til fejl og risici. Vi diskuterer, hvordan du styrer implementeringen af CAPA, sikrer fremdriften og holder tidsfrister.

 

Sidst på kurset gennemgår vi, hvordan du evaluerer CAPA som en naturlig del af en kontinuerlig forbedringsproces.

 

Kurset er en blanding af teoretiske oplæg, cases og erfaringsudveksling.

 

Dette kursus kan også flyttes ud i virksomheden - se her

 

På kurset møder du:

Mette Maria Juul Sørensen, uddannelseskonsulent, Pharmakon

 

Det er en fordel at have deltaget på Root cause analyse kurset før dette, men det er ikke en forudsætning.

English abstract
Kursusfakta
Format
1 dag
Vurdering
4,4 ud af 5
Pris i år
5.350 kr. ekskl. moms
Tilmeld dig her
Hillerød
25. apr.
2024
Hillerød
8. okt.
2024

Dine fordele ved at vælge dette kursus

Dit udbytte

  • du forstår forskellen på korrigerende og forebyggende aktioner
  • du identificerer og evaluerer effektive CAPA
  • du medvirker til implementering af CAPA.

Din virksomheds udbytte

  • din medarbejder kender begrebet CAPA
  • din medarbejder styrker området med at identificere CAPA
  • din medarbejder medvirker til løbende forbedringer.
Jeg er stor fan af blandingen med præsentation af teori og gruppearbejde. Mange gode konkrete eksempler, både fra undervisere og kursister.
Evaluering af kurset
Det har været rigtigt godt. Øvelserne er rigtigt gode og det at folk deles op giver mulighed for mere dialog.
Evaluering af kurset
Dejligt og få en forståelse af CA og PA.
Evaluering af kurset

Målgruppe

Kurset er for dig, der er involveret i at fastlægge, implementere og evaluere CAPA ved kvalitetsbrist f.eks. ved afvigelser, reklamationer og fejlundersøgelser.

Kursusagenda

09.00-16.00
  • Myndighedskrav
  • Fastlæggelse af CAPA
  • Implementering af CAPA
  • Evaluering af CAPA 
Kurset er en blanding af teoretiske oplæg, cases og erfaringsudveksling.
Tilmeld dig her
Hillerød
25. apr.
2024
Hillerød
8. okt.
2024