Studiet er del af et ph.d.-forløb under Aarhus Universitet, der gennem flere delstudier undersøger brugen af IRS under restordre med fokus på ressourcer, arbejdsgange, tryghed, omkostninger og bæredygtighed.
Baggrund
Ikke-markedsførte lægemidler anvendes hyppigt under restordre i
Danmark for at sikre patienter adgang til vigtig medicin (1) . I daglig tale
omtales disse som ikke-registrerede specialiteter (IRS).
IRS er udenlandske pakninger, som kræver udleveringstilladelse fra
Lægemiddelstyrelsen, og de må kun sælges, når markedsførte alternativer
ikke er tilgængelige. Ophører en restordre, må apotekerne ikke sælge
restlageret, hvilket øger risikoen for spild. Problemstillingen er ikke
tidligere beskrevet i den videnskabelige litteratur, men flere danske
privatapotekere og en ikke publiceret evaluering fra Lægemiddelstyrelsen
(2) udpeger medicinspild som en udfordring ved IRS.
Formål
Formålet med projektet er at undersøge, hvordan anvendelsen af IRS
under restordrer bidrager til medicinspild i primær- og sekundærsektoren.
Desuden identificeres barrierer og løsninger til at reducere spild, og det
klarlægges, hvorvidt fokus på at reducere medicinspild kan have utilsigtede
konsekvenser, for bl.a. forsyningssikkerheden.
Projektets resultater vil understøtte dialogen med myndighederne om
fremtidig regulering af området - og skabe værdi for regioner,
sygehusapoteker, privatapoteker m.fl., ved at danne grundlag for en mere
bæredygtig praksis ved brug af IRS.
Projektets design og metode
Data indsamles fra både privatpoteker og sygehusapoteker (samt evt.
grossister). Nedenstående metodebeskrivelse dækker dataindsamling på
privatapotekerne.
Mixed methods-design
Kvantitative data:
Retrospektiv opgørelse over kasserede restordrerelaterede IRS siden
januar 2020 fra apotekernes it-systemer.
Opgørelser over lagerholdte ”ikke-salgbare” IRS på apoteker, som
potentielt resulterer i medicinspild.
Kvalitative data:
Fokusgruppeinterviews med apotekspersonale med direkte erfaring med
IRS, restordre og lagerstyring vil belyse arbejdsgange, barrierer, løsninger
og erfaringer med spildreducerende tiltag, herunder utilsigtede
konsekvenser som f.eks. forringet forsyningssikkerhed.
De to dataset analyseres separat og integreres efterfølgende i et joint
display (3). Resultater fra primær- og sekundærsektoren sammenholdes
for at skabe et helhedsbillede af situationen med IRS.
Involvering af apoteker
Flest mulige apoteker ønskes inddraget i den kvantitative dataindsamling.
På minimum 10 apoteker (varierende størrelse, geografi,
grossisttilknytning mv) ønskes fokusgruppeinterviews med
apotekspersonale. Farmaceutstuderende fra Københavns Universitet på
studieophold på apotek (forår 2026) inviteres til at deltage i
dataindsamlingen.
Tidsplan
Jan–februar 2025: Rekruttering, dataadgang, planlægning
Marts–april 2025: Kvantitativ dataindsamling, analyse
April-maj 2025: Fokusgruppeinterviews, analyse
Juni 2025: Dataintegration
Formidlings og spredningsplan:
Webinar for NUAP, DanHoPR og sygehusapotekerne samt artikel i et
internationalt eller nationalt tidsskrift
Organisering
Projektleder: Tania Truelshøj, farmaceut, Regionsapoteket Midtjylland
Ph.d.-forløbet er forankret ved Regionsapoteket Midtjylland.
Vejledergruppen Ph.d.-projekt:
Desuden sparring og faglige input fra :
Dette projekt hører under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis