Projektet undersøger, hvordan det udarbejdede materiale til PEP-fløjte instruktion på danske apoteker kan nyttiggøres bedst muligt. Fokus er på at identificere barrierer og fremmende faktorer for implementering og brug af materialet, som offentliggøres på Apotekerforeningens medlemsnet i 2025.
Baggrund
Som det eneste sted i sundhedssektoren, kan du på et apotek møde højt uddannede sundhedsprofessionelle uden at skulle bestille tid.
I “Sektorkrav for rådgivning” skriver Danmarks Apotekerforening at kunden altid skal tilbydes behovstilpasset rådgivning af høj faglig kvalitet, både i skranken og ved sundhedsydelser.
Det er tydeligt ud fra benchmark udgivet af Apotekerforeningen, at der er stor forskel på hvordan de enkelte apotekere lykkedes med implementering af sundhedsydelserne. Når en ny sundhedsydelse skal leveres på landets apotekere, udarbejder Apotekerforeningen materiale, der støtter implementeringen.
Til rådgivning i PEP-fløjte instruktion er der udviklet materiale bestående af manual, protokoller og blanket. Dette materiale offentliggøres på medlemsnettet i sommeren 2025.
Med udgangspunkt i ovenstående materiale, ønskes det at undersøge hvilke parametre, der kan have indflydelse på anvendelsen af det materiale Apotekerforeningen stiller til rådighed.
I dette projekt tages udgangspunkt i teorien
“The Consolidated Framework for Implementation Research” (CFIR).
I CFIR undersøges for barrierer og facilitatorer indenfor flg.:
I dette projekt har vi valgt primært at fokusere på at undersøge aspekter indenfor “indre omstændigheder”.
Formål
Med baggrund i det udarbejdede materiale til PEP-fløjte instruktion ønskes undersøgt hvordan et sådant materiale kan nyttiggøres. Med projektet ønsker vi at kortlægge, hvad der udfordrer og hvad der fremmer nyttiggørelsen af materialer på apoteket.
I forbindelse med materialet til PEP-fløjte instruktion bliver offentliggjort på Apotekerforeningens medlemsnet, vil projektgruppen i efteråret 2025 teste flg.:
Hvordan bliver materialet brugt?
Hvilke faktorer/barrierer har forhindret at materialet bliver brugt?
Igennem hvilke medier har man fået oplysninger om instruktionen/materialet?
Hos de deltagere, der bruger materialet, vil vi undersøge hvilke faktorer der har betydning for implementering og kendskab til materialet?
Projektets design og metode
Materialet markedsføres via flere forskellige medier som fx FB, LinkedIn, Apotekerforeningens medlemsnet.
Der udarbejdes en plan for og afholdes et optaget webinar hvor materialet gennemgås og instruktionen demonstreres.
Der laves en Podcast hvor en apoteksmedarbejder og en lungesygeplejerske interviewes, og der erfaringsudveksles.
Der indsamles data både kvantitativt via spørgeskema til alle landet apoteker og kvalitativt via interviews af enkelte tovholdere.
Spørgeskema via Forms/Red cap.
Interview foretages via Teams eller fysisk.
Tidsplan
April 2025: Projektbeskrivelse til NUAP
Maj - start juni 2025: Endelig projektbeskrivelse
August 2025: Materialet ligger klar på medlemsnettet
September: Massiv markedsføring via forskellige informationskanaler
September: Udarbejdelse af webinar
Oktober: Offentliggørelse af webinar
November 2025: Optagelse og offentliggørelse af podcast om PEP-fløjte instruktion
December 2025: Indsamling af data (uge 48-51)
Januar 2026: Databehandling og projektskrivning
Marts 2026: Ansøge om deltagelse til FIP 2026 med poster
Formidlings og spredningsplan:
Resultaterne skal formidles gennem Netværk for Udvikling af Apotekspraksis (NUAP).
En artikel i Farmaci.
Deltagelse i FIP 2026 med poster
Organisering
Lone Søndergaard, farmaceut, Firkløver apotekerne i Horsens og Brædstrup
Lisbeth Haagen, farmaceut, Aarhus Åbyhøj Apotek
NUAP
Dette projekt hører under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis