netvaerk-for-udvikling-af-apotekspraksis-logo-baggrund

Skole-Medicin-Temadagen, del 2 - NYT PROJEKT

En opskalering og videreudvikling af det tidligere projekt Skole-Medicin-Temadagen.

Baggrund

Undersøgelser har vist, at børn og unge mangler basal viden om medicin, at de er meget autonome i deres omgang med medicin, og at de ikke taler meget med deres forældre om medicin, hvilket kan føre til lægemiddelrelaterede

problemer (Holstein et al. 2009, Johnson et al. 2009, Hämeen-Anttila and Bush 2008). I de danske skoler undervises i kost, motion, rygning, alkohol og rusmidler, men ikke i medicin, og mange lærer føler sig ikke klædt på til at undervise om emnet. Faktisk har mindre end 15% af skoleeleverne på mellemtrinnet modtaget undervisning om medicin i skolen. Dette projekt er videreudviklet fra Skole-Medicin Projektet, hvor farmaceutstuderende underviste på over 100 skoler fra 2011-2018 samt pilotprojektet Skole-Medicin-Temadagen hvor undervisningsmateriale blev udviklet og afprøvet af apoteksfarmaceuter, som underviste i 10 skoleklasser fra 2016 -2019. I NUAP-projektet Skole-Medicin-Temadagen, del 1 underviste apoteksfarmaceuter +80 skoleklasser på mellemtrinnet i hele Danmark. Elevernes viden før og efter temadagen blev undersøgt i en spørgeskemaundersøgelse, mens lærere og farmaceuter evaluerede dagen kvalitativt. Resultaterne viste, at eleverne opnåede signifikant ny viden om hensigtsmæssig håndtering og brug af medicin efter deltagelse i temadagen, samt at der var stor tilfredshed hos lærerne og de undervisende farmaceuter med temadagen. I næste del af projektet ønsker vi at få temadagen ud på endnu flere skoler, få gjort konceptet mindre håndholdt, og desuden at få gjort evalueringen mere interaktiv og legende.  

Formål

Formålet med projektet er at opskalere Skole-Medicin-Temadagen til 150 skoleklasser i 2025/2026, at kvalitetsudvikle konceptet med ny hjemmeside inkl. automatisk matchingmodul og et multimodalt evalueringsredskab, samt at fortsætte arbejdet med forankring af temadagen.

Udbyttet for apotek

Apoteksfarmaceuterne får erfaring med at anvende deres faglige viden om lægemidler på en ny måde ved undervisning af elever i grundskolen. Apoteket for mulighed for at brande sig i lokalsamfundet. Der vil i 2025/2026 også være en delvis kompensation for farmaceuter som underviser i projektet.

Projektets design og metode

Projektet er et interventionsstudie, som består af en hel dags undervisning af elever på mellemtrinnet i 150 klasser i grundskolen landet over udført af apoteksfarmaceuter fra lokalområdet.

Tidsplan

Januar 2025 til december 2026.
Undervisningsperioden er 1. maj 2025 til 19. juni 2026.

Formidlingsplan:

Projektet forventes at munde ud i presseomtale samt flere populærvidenskabelige artikler i f.eks. Helse, Farmaci og Pharma. Desuden planlægges 1-2 videnskabelige, internationale artikler i tidsskrifter, hvis målgrupper er enten apotekspersonale/forskere eller fra skoleverdenen.

Organisering

Projektgruppe:

  • Trine Graabæk Hansen, forsker, Københavns Universitet (projektmedarbejder)
  • Uwe Herter, folkeskolelærer, Bernadotteskolen (projektmedarbejder)
  • Lotte Stig Nørgaard, professor, Københavns Universitet (co-projektleder)
  • Bettina Nygaard Nielsen, klinisk farmaceut, Rigshospitalet (projektleder)

Rådgivende udvalg:

  • Jonas Grønskov, apoteker, Vejle Gorms Apotek
  • Nanna Stauner, apoteker, Nyborg og Kerteminde Apotek samt erfaren underviser på Skole-Medicin-Temadagen
  • Rikke Nørgaard Hansen, sundhedsfaglig chefkonsulent, Danmarks Apotekerforening
  • Naturfagskoordinator TBD
  • Skoleleder TBD

Dette projekt hører under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis

Projektfakta
Finansiering
Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden og Knud & Dagny Gad Andresen Fonden
Kontakt
Startdato
1. jan. 2025
Publikationer