netvaerk-for-udvikling-af-apotekspraksis-logo-baggrund

Telefonopkald som kommunikativt redskab mellem plejepersonale og apotek: Identifikation af henvendelser og muligheder for optimering af arbejdsgange

Projektet sigter mod at optimere telefonisk kommunikation mellem plejepersonale og apotek i Københavns Kommune ved at identificere og kategorisere opkaldstyper samt udvikle forbedrede arbejdsgange og undervisningsmateriale. Det omfatter dataindsamling, analyse og formidling af resultater med henblik på effektivisering og potentielt landsdækkende implementering.

Baggrund

Apoteket modtager et stort antal telefoniske henvendelser fra plejepersonale ansat i Københavns Kommune. Personalet har udtrykt, at mange af disse opkald er tidskrævende og til tider unødvendige for begge parter. Apotekspersonalet bruger ressourcer, der kunne prioriteres anderledes, mens plejepersonalet bruger tid på opkald om problemstillinger, de selv kan løse, samt den tid der går med at blive betjent. Eksempler på henvendelser er forespørgsler om, hvorvidt der er oprettet recepter til specifikke borgere og flere medarbejdere fra samme plejeteam kontakter apoteket angående levering af den samme medicin til en given borger. Apoteket har indsamlet data om plejepersonalets telefoniske henvendelser, men da dataindsamlingen er sket ustruktureret, er disse data begrænset i deres anvendelighed til specifikke analyser; dog har de bidraget til et generelt indblik i karakteren af de henvendelser, apoteket modtager.

Formål

Projektet har et dobbelt formål. For det første er målet at identificere og kategorisere typer af telefonopkald fra plejepersonalet i Københavns Kommune. Disse dokumenterede opkald vil danne en såkaldt baseline, som gør det muligt at kvantificere og vurdere effekten af fremtidige projekter og implementeringen af nye tiltag. Derudover har projektet til formål at anvende de kategoriserede opkaldstyper til at identificere fokusområder, som kan understøtte udviklingen af nye arbejdsgange og undervisningsmateriale til gavn for både apoteket og plejepersonalet i Københavns Kommune. Projektet forventes yderligere at køre på landsplan, med afdækning af flere apoteker som i sidste ende kan bruges som argumentation for nye sundhedsydelser

Projektets design og metode

Dataindsamlingen vil omfatte dokumentation af de telefoniske henvendelser, som apoteket modtager via recepturen. Til dette formål vil der blive udviklet et struktureret dokumentationsskema. Skemaet bygger på indledende erfaringer fra tidligere observationer og er designet til at præcisere dataindsamlingen i overensstemmelse med projektets målsætninger. I løbet af en udvalgt uge vil recepturen registrere alle telefoniske henvendelser inden for tidsrammen 08:00-16:00, fra mandag til fredag. Efterfølgende vil der blive udført en tematisk, uteoretisk analyse af data. Denne tilgang er valgt for at give mulighed for, at temaer kan fremtræde på baggrund af de empiriske data

Tidsplan

  • 18/11/24: Projekt opstart, planlægning og udarbejdelse af dataindsamlingsark
  • 02/12/24-06/12/24: Dataindsamling
  • 09/12/24-23/01/25: Datahåndtering og udarbejdelse af videnskabelig rapport
  • 24/01/25: Aflevering af videnskabelig rapport

Formidlings og spredningsplan:

Projektet skal formidles som en videnskabelig artikel, ved at udarbejde en rapport i samarbejde med Københavns Universitet og Sønderbro Apotek (København).

Resultaterne skal præsenteres til FIP 2025

Organisering

Tóki Andreasarson Jespersen, stud.pharm

- Dataindsamling, databehandling og udarbejdelse af videnskabelig rapport

Lotte stig Nørgaard, Professor i Samfundsfarmaci og klinisk farmaci, Københavns Universitet

- Ekstern vejleder

Dette projekt hører under Netværk for Udvikling af Apotekspraksis

Projektfakta
Finansiering
Sønderbro Apotek (København)
Kontakt
Startdato
18. nov. 2024
Publikationer