Root cause analyse

Undgå gentagne fejl med systematisk root cause-analyse

Ved at finde den rigtige root cause sikrer du, at fejlen ikke sker igen. Det er vigtigt at gå systematisk frem, når du skal dokumentere dine undersøgelser. Vi giver dig værktøjer til en systematisk fremgangsmåde, så du kommer hele vejen rundt om problemstillingen

Alle fejl dækker over en eller anden form for kvalitetsbrist i kvalitetssystemet, der resulterer i afvigelser, reklamationer eller eventuelle påtaler fra kunder og myndigheder. Vi skal rette disse fejl og undgå, at de sker igen.

 

Inden en root cause analyse foretages skal du have overblik over problemet for at kunne gå videre med en målrettet analyse, så du derefter kan finde de rigtige korrigerende og forebyggende handlinger (CAPA’er).

 

På kurset får du en hurtig gennemgang af myndighedernes forventninger til root cause-analyse, så du kender kravene. Du får tips til, hvordan du hurtigt skaber et overblik over situationen, så der er en god problemforståelse, inden du går i gang med selve root cause analysen. Vi præsenterer dig for nogle af de værktøjer, som giver dig en struktureret tilgang til at finde mulige årsager.

 

På workshopdelen af kurset får du mulighed for at prøve forskellige værktøjer af og vurdere, hvordan og hvornår du kan bruge dem.

 

Vi diskuterer, hvordan en root cause analyse kan dokumenteres. Det skal klart fremgå, hvordan I har lavet analysen, og hvordan I er kommet frem til mulige årsager, og samtidig skal det holdes op imod problemstillingen.

 

Kurset er en blanding af teoretiske indlæg og workshop.

 

Dette kursus kan også flyttes ud i virksomheden - se her

 

På dette kursus møder du:

Louise Schou Petersen, uddannelseskonsulent, Pharmakon

Mette Maria Juul Sørensen, uddannelseskonsulent, Pharmakon

 

 

Du kan med fordel tage CAPA kurset efter dette.

English abstract
Kursusfakta
Format
1 dag
Vurdering
4,71 ud af 5
Pris i år
5.350 kr. ekskl. moms
Tilmeld dig her
Hillerød
7. okt.
2024

Dine fordele ved at vælge dette kursus

Dit udbytte

  • du har et teoretisk fundament til at vælge den rigtige root cause analyse
  • du bruger forskellige analyser effektivt ved forskellige kvalitetsproblemer
  • du implementerer en strategi for root cause analyse i din hverdag.

Din virksomheds udbytte

  • din medarbejder har værktøjer til effektiv root cause analyse
  • din medarbejder er skarp til at undgå gentage fejl ved anvendelse af root cause analyse
  • din medarbejder forstår vigtigheden af at dokumentere årsagsanalysen og udfører dette systematisk.
Det var rigtig godt med samspil mellem Malene og Mette Maria. De supplerer hinanden rigtig godt. God energi.
Evaluering af kurset
Jeg fik rigtig mange gode værktøjer som jeg kan tage med og bruge i min hverdag.
Evaluering af kurset
Grundig undervisning, meget tilfreds med kurset.
Evaluering af kurset

Målgruppe

Kurset henvender sig til dig, der arbejder systematisk med root cause analyse.  Hvis du er ny indenfor root cause analyse, er kurset lige noget for dig.  Hvis du allerede har erfaring indenfor området, bliver du præsenteret for forskellige værktøjer til root cause analyse og bliver skarp på myndighedernes krav hertil.

Kursusagenda

09:00 – 16:00

  • Formål og myndighedskrav
  • Overblik over problemet
  • Root Cause Analyse
  • Dokumentation af Root Cause Analyse

 

På denne dag får du fokus på trinene i en struktureret og effektiv root cause analyse. Du ved, hvorfor root cause-analysen skal laves, og du får mulighed for at afprøve forskellige værktøjer til root cause- analyse. Vi diskuterer desuden hvordan og hvornår, de forskellige værktøjer bedst kan bruges.

 

Kurset er en blanding af teoretiske indlæg og workshop.

Tilmeld dig her
Hillerød
7. okt.
2024