Ved at finde den rigtige root cause sikrer du, at fejlen ikke sker igen. Det er vigtigt at gå systematisk frem, når du skal dokumentere dine undersøgelser. Vi giver dig værktøjer til en systematisk fremgangsmåde, så du kommer hele vejen rundt om problemstillingen
Alle fejl dækker over en eller anden form for kvalitetsbrist i kvalitetssystemet, der resulterer i afvigelser, reklamationer eller eventuelle påtaler fra kunder og myndigheder. Vi skal rette disse fejl og undgå, at de sker igen.
Inden en root cause analyse foretages skal du have overblik over problemet for at kunne gå videre med en målrettet analyse, så du derefter kan finde de rigtige korrigerende og forebyggende handlinger (CAPA’er).
På kurset får du en hurtig gennemgang af myndighedernes forventninger til root cause-analyse, så du kender kravene. Du får tips til, hvordan du hurtigt skaber et overblik over situationen, så der er en god problemforståelse, inden du går i gang med selve root cause analysen. Vi præsenterer dig for nogle af de værktøjer, som giver dig en struktureret tilgang til at finde mulige årsager.
På workshopdelen af kurset får du mulighed for at prøve forskellige værktøjer af og vurdere, hvordan og hvornår du kan bruge dem.
Vi diskuterer, hvordan en root cause analyse kan dokumenteres. Det skal klart fremgå, hvordan I har lavet analysen, og hvordan I er kommet frem til mulige årsager, og samtidig skal det holdes op imod problemstillingen.
Kurset er en blanding af teoretiske indlæg og workshop.
På dette kursus møder du:
Louise Schou Petersen, uddannelseskonsulent, Pharmakon
Mette Maria Juul Sørensen, uddannelseskonsulent, Pharmakon
09:00 – 16:00
På denne dag får du fokus på trinene i en struktureret og effektiv root cause analyse. Du ved, hvorfor root cause-analysen skal laves, og du får mulighed for at afprøve forskellige værktøjer til root cause- analyse. Vi diskuterer desuden hvordan og hvornår, de forskellige værktøjer bedst kan bruges.
Kurset er en blanding af teoretiske indlæg og workshop.